13 grudnia 2010

Wpływ otyłości i nadwagi na powstawanie choroby zwyrodnieniowej stawów kolanowych

Zmiany zwyrodnieniowe stawów to zespół chorobowy, którego przyczyna może być różna, jednak konsekwencja zawsze jest uszkodzenie stawu prowadzące często do niepełnosprawności. Zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego mogą być więc spowodowane między innymi urazami mechanicznymi, nieprawidłowym ustawieniem kości udowej i piszczelowej względem siebie (szpotawość, koslawość) oraz nadwagą i otyłością -  co w ostatnich latach ma coraz większe znaczenie.
Zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego (gonartroza) spowodowane urazami mechanicznymi częściej dotyczą mężczyzn, natomiast spowodowane otyłością i nadwagą dotyczą kobiet pomiędzy 40 ? 60 rokiem zycia.

Wpływ otyłości i nadwagi na proces zwyrodnieniowy wydaje się mieć ogromne znaczenie, dodatkowo niska aktywnośc fizyczna, którą prezentują osoby otyłe poteguje poteguje ten wpływ.

Nadmierna masa ciała powiduje przeciążenia stawów kolanowych, a to z kolei prowadzi do powstania mechanicznych uszkodzeń w chrząstce stawowej i tworzenia się wyrośli kostnych tzw. osteofitów. Efektem tego procesu jest ból, sztywność oraz znaczne ograniczenie funkcji stawu kolanowego, co wiąże się następnie z problemami w lokomocji. Dolegliwości  powyższe skłaniają tym samym osoby otyłe i z nadwagą do ograniczenia swojej aktywności fizycznej, co z kolei prowadzi do wzrostu masy ciała i nasilenia się zmian zwyrodnieniowych i powstania błędnego koła.

Naukowcy obliczyli, ze utrata 0,5 kg z masy ciała zmniejsza siłę działającą na staw kolanowy podczas każdego kroku na każde z kolan aż o 2 kg. Obliczenia te potwierdzają, że redukcja masy ciała stanowi skuteczna metodę zapobiegania i leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów kolanowych.