14 sierpnia 2011

Artroza stawów

Artroza dotyczyć może chrząstki, tkanek miękkich i śródstawowych. Najprościej mówiąc jest to zużycie stawu, które wywołuje dość uciążliwe objawy. Narażoną są na nią nie tylko osoby starsze,   ale również sportowcy i osoby młode.

Przyczyny powstawania są bardzo różne. Należą do nich między innymi urazy, mikrourazy, zaburzenia osi stawów (koślawość, szpotawość ), choroby endokrynologiczne, zaburzenia metaboliczne, wady wrodzone i rozwojowe, etc.

Najczęstszym objawem jest ból o różnej intensywności, czasem uniemożliwia on poruszanie się. W obrazie klinicznym pojawia się również wysięk, zniekształcenie stawu, ograniczenie ruchomości tzw. przykurcze. Natomiast w obrazie radiologicznym zauważamy nierównomierne zwężenie szpary stawowej, osteofity ( guzki, narośla kostne ), sklerotyzacja nasad ( stwardnienie ), obecność torbieli wypełnionych płynem, etc.

Pierwszym objawem na jaki się skarżą pacjenci jest ból, który na początku pojawia się podczas chodzenia, w czasie pierwszych kroków po odpoczynku. W zaawansowanym stadium ból pojawia się również w czasie spoczynku. Objaw ten powoduje ograniczenia ruchu w stawie, co prowadzi do przykurczy mięśni i zmniejszenia ruchomości. Pacjenci zniechęceni bolesnością w czasie ruchu unikają jej, co może prowadzić do zaników mięśniowych, a przede wszystkim bardzo utrudnia funkcje życia codziennego.

Kiedyś myślano, że jest to choroba osób starszych, otyłych. Jest to po części prawda, gdyż ta grupa ludzi najczęściej choruje na artrozę. Otyłość sprawia, że nasze stawy są przeciążone, co powoduje ich szybsze ścieranie się, są bardziej narażone na mikrourazy. Stawy osób w podeszłym wieku są po prostu zużyte, to samo dzieje się u sportowców, lecz w znacznie szybszym tempie. Intensywnie uprawiany sport powoduje szybsze i bardziej intensywne ?ścierania się? stawów. Najczęściej narażonymi stawami na artrozę jest staw biodrowy oraz kolanowy.

Leczenie dużych zmian w obrazie radiologicznym polega na wszczepieniu endoprotezy. Jest to zabieg operacyjny. W pierwszej dobie wykonujemy głównie ćwiczenia czynne, izometryczne, oddechowe, oddechowo  ? krążeniowe, synergistyczne wykorzystując synergie ipsilateralne, w drugiej dobie zaczynamy pionizować pacjenta. Jest to skuteczna metoda, która pozwala przywrócić sprawność pacjentom.  Bezwzględne zakazy po operacji stawu biodrowego ( tzw. koksartroza ) to między innymi przywodzenie kończyny operowanej, siad na niskich fotelach, skłony przy wyprostowanych kolanach, zgięcie i rotacja zewnętrzna, przeciążenia stawów.

Natomiast na w początkowych stadiach choroby leczenie zachowawcze polega przede wszystkim na utrzymaniu zakresu ruchu w stawie. Wykonujemy również ćwiczenia czynne o odciążeniu, izometryczne, których celem jest zwiększenie siły mięśniowej. Zaletą tych ćwiczeń jest to, że unikamy ruchu w stawie, czyli wzmacniamy mięśnie nie wywołując bólu. Proponujemy pacjentom marsze, spacery ( np. tak popularny obecnie Nordic Walking), zalecamy odpowiedni sprzęt w postaci specjalnego obuwia, kul i lasek, aby odciążyć kończyny, nie wykonujemy ćwiczeń oporowych, ponieważ mogą one nasilić dolegliwości bólowe. W okresie przewlekłym  stosujemy również zabiegi fizykoterapeutyczne takie jak ciepłolecznictwno, krioterapie, jeśli pojawiają się obrzęki, elektrostymulację mięśni, prądy Tens, Nemec, jonoforezę, ultradźwięki, pole magnetyczne, etc. Zabiegów jest naprawdę wiele. Nie wyleczą one w całości źródła problemu, ale pomogą zniwelować objawy i ułatwią życie codzienne. Jeśli odczuwasz opisane objawy nie zwlekaj! Zgłoś się do poradni rehabilitacyjnej.

Comments are closed.